FORÅR 2025 – aarhus
Vil du have specialiseret viden om autisme og mentalisering? På denne efteruddannelse trænes du som fagprofessionel i at anvende praksismetoder og teknikker fra den mentaliseringsbaserede tilgang i de udfordringer, der primært er forbundet med forstyrrelser i mentaliseringsevnen ved mennesker med autismespektrumforstyrrelse ASF;
Vi tilskriver automatisk os selv og andre mentale tilstande, såsom tanker, følelser, behov og intentioner. På den måde finder vi mening i vores egne og andres adfærd. Mennesker med autisme oplever vanskeligheder i evnen til at forestille sig og forstå egne og andres mentale tilstande og derved finde mening i andres handlinger. Dette kan således medføre konflikter pga. manglende forståelse eller misforståelser. Mentalisering handler blandt andet om at forstå misforståelser og se bag om en ellers uforståelig adfærd.
Efteruddannelsen henvender sig til fagprofessionelle, heriblandt det socialfaglige, sundhedsfaglige og psykologiske personale på de tre organisatoriske niveauer – kommuner, regioner og private organisationer.
Kontakt kursusleder Johanne Zinck Jørgensen ved spørgsmål:
johanne@centerformentalisering.dk
Efteruddannelsen løber fra januar til februar 2025
Dag 1: Mentaliseringsteori: 27. januar 2025
Dag 2: Modeller og anvendelse: 24. februar 2025
Alle dage er fra kl. 9.00-15.00
I lokaler i Aarhus C i gåafstand fra banegården. Rosenkrantzgade 31, 2. tv, 8000 Aarhus C.
17. januar 2025
Ved uddannelsens afslutning uddeles kursusbevis.
KOMPETENCEFONDEN: Denne uddannelse kvalificerer dig til at kunne forstå og anvende teori fra mentaliseringsteorien til at kunne håndtere udfordringer hos mennesker med autismespektrumforstyrrelsen.
5.040 kr. inkl. forplejning og et eksemplar af "Mentaliseringsguiden” af Janne Østergaard Hagelquist
Prisen er ekskl. moms.
PROGRAM
Autismespektrumforstyrrelse jf. WHO’s ICD-11
Gennemgang af metodeanvendelse
Dato: 27. januar 2025
Tidsrum: 9.00 – 15.00.
Underviser: Janne Østergaard Hagelquist og Nadjia Tamechmecht.
Opfølgning på metodeanvendelse
Præsentation af modellen ÅBENT; den fagprofessionelles indstilling
Gennemgang af epistemisk tillid
Modellen RAM; den ansvarlige og mentaliserende fagprofessionelle
Gruppearbejde med deltagernes udvalgte cases
Opfølgning og supervision på gruppernes cases
Dato: 24. februar 2025
Tidsrum: 9.00 – 15.00.
Underviser: Nadjia Tamechmecht.
*Der tages forbehold for ændringer i programmet, som ikke påvirker det samlede udbytte af efteruddannelsen.
Undervisere på efterudannelsen
Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision. Hun arbejder med behandling af børn, unge og familier, hvor der har været omsorgssvigt, overgreb og/eller vold. Janne er grundlægger af Center for Mentalisering, som har til formål at udbrede viden om mentalisering og anvendelsen af mentaliseringsbaseret behandling i arbejdet med udsatte børn, unge og voksne. Janne er forfatter og medforfatter til flere bøger, herunder ”Mentalisering i mødet med udsatte børn” (2012), ”Mentalisering i pædagogik og terapi” (2014), “Mentaliseringsguiden” (2015), “Mentalisering i organisationen” (2016), “Mentalisering i familien” (2017) og senest “Mentalisering i ledelse og samarbejde” (2019).
Nadjia Tamechmecht er oprindeligt BA i pædagogik. For nuværende er hun i gang med en MSc i Cognitive Behavioural Therapy med godkendelse til PhD-academic research med status af DSc fra University of Oxford. Her har hun bidraget til forskningen og udviklingen af kontakt- og relationsopbyggende tilgange til mennesker med en autisme diagnose og er i den forbindelse både klinisk og forskningsmæssigt engageret.
Nadjia er yderst optaget af “Theory of mind” – mentaliseringsteorien og psykolog, Simon Baron-Cohen’s begreb “mindblindness”, i relation til mennesker med autisme. Nadjia har både et teoretisk og fagligt fokus på, at implementere mentaliseringsbaserede tilgange i praksis.
Nadjia har adskillige års klinisk praksiserfaring inden for autisme området. I kraft af sit daglige virke som specialiseret autismekonsulent, har hun omfattende erfaring med undervisning og supervision af fagprofessionelle, heriblandt det socialfaglige-, sundhedsfaglige og psykologiske personale, på de tre organisatoriske niveauer – kommuner, regioner og private organisationer.
Nadjia er desuden medlem af det internationale præ-terapeutiske netværk.