Kan selv, skal selv; mentalisering og tilknytningspsykologi

Kan selv, skal selv-strategien i pædagogik understøtter børns selvstændighed, men kan overse vigtigheden af tilknytning og støtte. Børn har brug for både at udforske og kunne søge hjælp. Balancen mellem autonomi og støtte er afgørende for at sikre, at børn føler sig trygge og udvikler sunde relationer.
Mentalisering i dagtilbu

Mentalisering i dagtilbud udfordrer den pædagogiske strategi “kan selv, skal selv” ved at fremhæve vigtigheden af balancen mellem børns selvstændighed og behov for støtte. Artiklen understreger, at børn har brug for tilgængelige voksne, der forstår deres behov, og at det er okay at søge hjælp, selv når man kan klare sig selv.
Løgne og mentalisering i arbejdet med udsatte børn og forældre

Videokurset hjælper dig med at forstå og håndtere løgne. Et praksisnært kursus, der hjælper dig med at bevare mentaliseringen, når du møder løgne i arbejdet med børn, unge og forældre.
Pseudomentalisering

Pseudomentalisering opstår, når vi overser sindets kompleksitet og bliver skråsikre i vores forståelse af andres tanker og følelser. Det kan føre til fastlåste opfattelser og konflikter. Ved at praktisere åbenhed, empati og nysgerrighed kan vi undgå pseudomentalisering og opnå en dybere forståelse af både os selv og andre.
Ny artikel om mentalisering og empati

Mentalisering og empati Empati og mentalisering er centrale for vores forståelse af relationer. Empati fokuserer på følelsesmæssig indlevelse, mens mentalisering går videre ved også at reflektere over egne og andres tanker og intentioner. Denne kombination skaber et stærkt fundament for sunde relationer, hvor følelsesmæssigt nærvær og refleksion går hånd i hånd. Læs mere her: https://www.centerformentalisering.dk/mentalisering-og-empati/
Ny artikel om udviklingstraumer

Udviklingstraumer Udviklingstraumer opstår, når børn vokser op i miljøer præget af omsorgssvigt og kronisk stress, hvilket dybt påvirker deres udvikling. Disse traumer adskiller sig fra PTSD ved deres gentagne og vedvarende natur. STORM-modellen tilbyder en ramme for at støtte børn med udviklingstraumer ved at fokusere på sikkerhed, traumehåndtering og opbygning af ressourcer. Læs mere her: […]
Ny artikel om PTSD hos børn og unge

PTSD hos børn og unge PTSD hos børn og unge kan opstå efter voldsomme oplevelser som ulykker eller vold. Symptomerne inkluderer påtrængende minder og undgåelsesadfærd. Traumeinformerede voksne kan hjælpe ved at skabe trygge rammer, støtte følelsesregulering og tilbyde en forståelig fortælling om traumet, hvilket fremmer heling og genopretter barnets sikkerhed og mestringsfølelse. Læs mere her: […]
Ny artikel om hvorvidt det er retraumatiserende at spørge til traumer?

Er det retraumatiserende at spørge til traumer? Er det retraumatiserende at spørge til traumer? Svaret er nej, hvis det gøres mentaliserende og omsorgsfuldt. At spørge kan være stressende, men afvisning kan forstærke negative følelser. Undersøgelser viser, at spørgsmål om traumer sjældent forårsager alvorligt ubehag, og de fleste finder det positivt at dele deres oplevelser. Læs […]
Ny artikel om traumeuddannelse: styrk dit arbejde med evidensbaseret viden

Ny artikel om traumeuddannelse Traumeinformeret uddannelse giver fagpersoner værktøjer til at forstå og håndtere traumer med empati og indsigt. Uanset om du arbejder som pædagog, terapeut eller sundhedsfaglig, styrker denne viden din evne til at møde mennesker med forståelse og respekt. Center for Mentalisering tilbyder kurser, der kombinerer traumeviden med mentaliseringsteori. Læs mere her: https://www.centerformentalisering.dk/traume-uddannelse-styrk-dit-arbejde-med-evidensbaseret-viden/
Ny artikel om at arbejde med traumebehandling med gravide

Kan man arbejde med traumebehandling med gravide? Gravide kvinder med traumer står over for unikke udfordringer, der kan påvirke deres forhold til det kommende barn. Forskning viser, at PTSD-behandling kan være gavnlig, selvom den potentielt øger stressniveauet. Fokus på sikkerhed, psykoedukation og stressregulering er afgørende for at støtte både mor og foster gennem denne sårbare […]