App – Mentaliseringsguiden

Vidste du, at Center for Mentalisering har sin helt egen app – “Mentaliseringsguiden”? I appen kan du træne din mentaliseringsevne, undersøge mentaliseringsmodeller, lave åndedrætsøvelser og tage din mentaliserende “temperatur”, inden du fx skal indgå i en svær interaktion med andre. Appen kan hentes ned på din smartphone ved blot at søge efter “Mentaliseringsguiden” i App […]

Giv et gavebevis i julegave

GIV EN MENTALISERENDE JULEGAVE Frem til jul har du mulighed for at købe et gavebevis til 3 valgfrie videokurser hos Center for Mentalisering. Du kan give det til en du holder af eller måske du bare vil forkæle dig selv med en ekstra julegave!  Normalpris: 450 kr.Nu: 300 kr.  Du bestiller gavebeviset via formularen herunder. Du vil max. […]

Ny boganmeldelse af Dit barn med autisme

Ny boganmeldelse ude! Der udkommer hele tiden spændende bøger og podcasts om autisme. Vi anmelder de bøger vi læser og har netop læst nyudgivelsen “Dit barn med autisme” af Charlotte Ryhl. Bogen er letlæst og henvender sig til forældre og omsorgspersoner, der ønsker en praktisk og tilgængelig vejledning i at forstå og støtte børn med […]

Nyt videokursus om “Autisme og traumer”

NYT VIDEOKURSUS OM AUTISME OG TRAUMER Vil du have en dybere forståelse af, hvordan traumer og belastninger opleves, forstås og behandles hos børn og voksne med autismespektrumforstyrrelser? Så tag et kig på vores nye videokursus om “Autisme og traumer “:Du får blandt andet viden om hvorfor børn, unge og voksne med autisme ofte oplever flere traumer […]

NY PODCASTANBEFALING

Lyt med til det nyeste podcastafsnit af Socialpædagoerne, hvor Janne er gæst! Afsnittet fokuserer på traumer hos mennesker med udviklingshandicap og gør dig klogere på hvordan et traume ser ud, hvordan vi reagerer på traumer samt hvordan du kan forstå traumer ud fra STORM-modellen. Klik på linket nedenfor og giv den et lyt: https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/2024/10/traumer-kommer-i-alle-stoerrelser-og-former-forstaa-traumer-hos-mennesker-med-udviklingshandicap/

Giver det altid mening, at børn “skal selv”, fordi de “kan selv”?”

Giver det altid mening, at børn “skal selv”, fordi de “kan selv”?   “Kan selv, skal selv” kan være et vigtigt pædagogisk redskab, når det bruges med omtanke. Det er vigtigt, at børn har mulighed for at lære og eksperimentere, men det bør ske i rammer, hvor de stadig får tilstrækkelig støtte og vejledning fra […]

NY BOGANMELDELSE: GLEMMER JEG – AF HELLE MALVIG

En velskrevet bog om vold, overgreb og svigt i den kulturelle overklasse. På overfladen ser forfatterens barndom ud til at være pæn og perfekt, men bag facaden gemmer sig en opvækst præget af fuldstændig mangel på følelsesmæssig kontakt. Bogen veksler mellem scener fra barndommen og de konsekvenser, dette har for hovedpersonens parforhold, relationen til hendes […]

NYE BOGANMELDELSER

Litteratur, der baserer sig på personlige beretninger, kan være utroligt givende at spejle sig i og give indblik i, hvordan mennesker mestrer svære og traumatiske oplevelser. Til efterårsferien anbefaler vi tre rørende og personlige fortællinger: Tragedien i min familie – Sanne Aasborg: I bogen fortæller forfatteren om sin oplevelse som lille pige, hvor hendes fætter […]

NY ANBEFALING AF PODCAST: FORÆLDREFÆLDEN – OM FORÆLDRESAMARBEJDE

En virkelig fin podcast om forældresamarbejde. Det første afsnit med psykolog Rikke Yde Tordrup kommer på flot vis omkring de udfordringer, der kan opstå i samarbejdet med moderne, markante forældre. Afsnittet tilbyder en omsorgsfuld tilgang til forståelsen af, hvordan disse forældre reagerer, og podcasten belyser, hvorfor og hvordan man kan møde dem på en konstruktiv […]