DIAGNOSER OG MENTALISERING
En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
MENTALISERING OG AUTISME
En mentaliserende tilgang kan skabe større forståelse og støtte for børn og unge med autismespektrumforstyrrelse.
MENTALISERINGSTEORI OG AUTISME
Mentaliseringsteori giver en ramme for at forstå og arbejde med de sociale og kommunikative udfordringer, der ofte ses hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse.
MENTALISERINGSBASEREDE METODER I ARBEJDET MED AUTISMESPEKTRUMFORSTYRRELSE (ASF)
Mennesker med ASF oplever ofte specifikke udfordringer knyttet til forstyrrelser i mentaliseringsevnen. En mentaliseringsbaseret tilgang kan støtte udviklingen af forståelse og relationel tryghed.
Der vil blive gennemgået praksismetoder og teknikker med fokus på:
Der arbejdes med konkrete redskaber fra den mentaliseringsbaserede tilgang til at møde og støtte disse vanskeligheder i praksis.
MENTALISERING I ARBEJDET MED IKKE-NEUROTYPISKE BØRN
Børn med autisme, ADHD og andre former for sårbarhed kan have brug for særlige tilgange, hvor mentalisering er en central nøgle til forståelse og støtte.
BØRN OG UNGE MED ADHD
ADHD kan påvirke børn og unges hverdag på mange niveauer – men rummer også ressourcer, som kan bringes i spil med den rette støtte.
BØRN OG UNGE MED DIAGNOSER – FORSTÅELSE OG BEHANDLING
Flere børn og unge oplever psykisk mistrivsel og komplekse udfordringer i hverdagen. En mentaliserende tilgang kan styrke forståelsen og åbne for nye handlemuligheder.
STORM FOR BØRN/VOKSNE MED SPECIFIKKE VANSKELIGHEDER
Mentaliseringsbaserede tilgange kan skabe mening og struktur i arbejdet med både børn og voksne med komplekse udfordringer.
SELVSKADE – FORSTÅELSE OG INDSATS
Selvskade er en kompleks reguleringsstrategi, der ofte opstår i forlængelse af følelsesmæssige belastninger og udviklingsmæssige sårbarheder.
Der vil blive gennemgået:
SELVSKADE OG AUTISME – FORSTÅELSE OG INTERVENTION
Selvskade og de særlige forhold, der gør sig gældende hos personer med autismespektrumforstyrrelser (ASF).
Der vil blive gennemgået teori og praksis om:
MENTALISERING I MØDET MED PÅRØRENDE
Pårørende spiller en central rolle i mange forløb – og mødet med dem kræver både faglighed, empati og mentalisering.
Der vil blive gennemgået teori om:
Dagen tilrettes den specifikke diagnose og sammenhæng der arbejdes med for eksempel pårørende i psykiatrien, forældre til børn autismespektrum forstyrrelser etc
MENTALISERING – BORDERLINEPERSONLIGHEDSFORSTYRRELSE
En mentaliseringsbaseret tilgang kan skabe bedre forståelse og relationel støtte til mennesker med borderline personlighedsforstyrrelse.