DIAGNOSER OG MENTALISERING

En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.

 

MENTALISERING OG AUTISME

En mentaliserende tilgang kan skabe større forståelse og støtte for børn og unge med autismespektrumforstyrrelse.

  • Hvad autismespektrumforstyrrelser er.
  • Gennemgang af diagnosekriterier – koblet med personlige og faglige cases.
  • Sammenhængen mellem autisme og mentalisering – hvad der kan være svært, og hvilken støtte det kræver.
  • Indblik i, hvordan børn med autisme oplever og håndterer følelser.
  • Viden om maskering og camouflering.
  • Idéer til at arbejde mentaliserende med det unikke barn med autisme.
  • Balancen mellem ydre og indre styring – med fokus på at styrke barnets jeg-udvikling og indre kompas.

MENTALISERINGSTEORI OG AUTISME

Mentaliseringsteori giver en ramme for at forstå og arbejde med de sociale og kommunikative udfordringer, der ofte ses hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse.

  • Sammenhængen mellem mentalisering og autisme.
  • Mentaliseringsdimensionerne og præ-mentaliseringsmodi.
  • Det naturligt udviklingsfremmende samspil som baggrund for social udvikling.
  • Autismespektrumforstyrrelse i henhold til WHO’s ICD-11.
  • Diagnosekriterier med fokus på social interaktion og kommunikation.
  • Begrebet mindblindness og dets betydning i forståelsen af ASF.
  • Tre fremtrædende forstyrrelser i mentaliseringsevnen hos mennesker med ASF:
    • Vanskeligheder med at forudse og forstå andres adfærd og intentioner.
    • Udfordringer med at forklare egen adfærd og forstå, hvordan andre opfatter den.
    • Vanskeligheder med at indleve sig i andres tanker og følelser.
  • Gennemgang af metodeanvendelse i praksis.

MENTALISERINGSBASEREDE METODER I ARBEJDET MED AUTISMESPEKTRUMFORSTYRRELSE (ASF)

  • Mennesker med ASF oplever ofte specifikke udfordringer knyttet til forstyrrelser i mentaliseringsevnen. En mentaliseringsbaseret tilgang kan støtte udviklingen af forståelse og relationel tryghed.

    Der vil blive gennemgået praksismetoder og teknikker med fokus på:

    • Udfordringer med at forudse andres adfærd og forstå intentioner og motiver bag handlinger.
    • Udfordringer med at forklare egen adfærd og forstå, hvordan andre opfatter den.
    • Udfordringer med at indgå i mellemmenneskelig interaktion – som følge af vanskeligheder med at forestille sig andres tanker og følelser.

    Der arbejdes med konkrete redskaber fra den mentaliseringsbaserede tilgang til at møde og støtte disse vanskeligheder i praksis.

MENTALISERING I ARBEJDET MED IKKE-NEUROTYPISKE BØRN 

Børn med autisme, ADHD og andre former for sårbarhed kan have brug for særlige tilgange, hvor mentalisering er en central nøgle til forståelse og støtte.

  • Mentalisering i arbejdet med børn, der ikke er neurotypiske.
  • Forståelse af diagnoser som autisme og ADHD i en mentaliserende ramme.
  • Særlige udfordringer og behov hos udsatte børn og unge.
  • Konkrete værktøjer og tilgange til hverdagsarbejdet med ikke-neurotypiske børn.

BØRN OG UNGE MED ADHD

ADHD kan påvirke børn og unges hverdag på mange niveauer – men rummer også ressourcer, som kan bringes i spil med den rette støtte.

  • Hvad ADHD er, og overblik over diagnosens udbredelse.
  • Gennemgang af diagnosekriterier – koblet med cases fra praksis.
  • Sammenhængen mellem ADHD og traumer.
  • ADHD og mentalisering – hvilke udfordringer og potentialer det indebærer.
  • Hverdagsudfordringer og langsigtede perspektiver for børn og unge med ADHD.
  • De positive sider ved ADHD og hvordan de kan styrkes.
  • Idéer til, hvordan man bedst støtter og udvikler børn og unge med ADHD i praksis.

BØRN OG UNGE MED DIAGNOSER – FORSTÅELSE OG BEHANDLING

Flere børn og unge oplever psykisk mistrivsel og komplekse udfordringer i hverdagen. En mentaliserende tilgang kan styrke forståelsen og åbne for nye handlemuligheder.

  • Hvorfor så mange unge har det vanskeligt i dag.
  • Mentalisering og forståelse af forskellige diagnoser, herunder:
    • ADHD
    • Autisme
    • Angst – herunder perfektionisme og skolefobi
    • Unge på kanten – selvmordstanker og selvmordsforsøg.

STORM FOR BØRN/VOKSNE MED SPECIFIKKE VANSKELIGHEDER

Mentaliseringsbaserede tilgange kan skabe mening og struktur i arbejdet med både børn og voksne med komplekse udfordringer.

  • Arbejdet med voksne med udviklingsforstyrrelser og udviklingshandicap.
  • Mentalisering i mødet med mennesker med gennemgribende diagnoser.
  • Forståelse og håndtering af udadreagerende, indadreagerende og selvskadende adfærd.
  • Diagnoser i samspil med gennemgribende udviklingstraumer.
  • Evnen til kontakt, følelsesregulering og tilpasning af adfærd.
  • Mentaliserende tilgange og konkrete redskaber i arbejdet.
  • Anvendelse af STORM-modellen i arbejdet med børn med specifikke vanskeligheder

SELVSKADE – FORSTÅELSE OG INDSATS

Selvskade er en kompleks reguleringsstrategi, der ofte opstår i forlængelse af følelsesmæssige belastninger og udviklingsmæssige sårbarheder.

Der vil blive gennemgået:

  • Forskellige former for selvskade og typiske bagvedliggende årsager.
  • Hvordan selvskade hænger sammen med følelsesregulering og traumer.
  • Mentaliserende tilgange til at forstå og møde selvskadende adfærd.
  • Konkrete redskaber til støtte og intervention i arbejdet med børn, unge og voksne, der selvskader.

SELVSKADE OG AUTISME – FORSTÅELSE OG INTERVENTION

Selvskade og de særlige forhold, der gør sig gældende hos personer med autismespektrumforstyrrelser (ASF).

Der vil blive gennemgået teori og praksis om:

  • Viden om selvskade hos personer med ASF sammenlignet med neurotypiske personer
  • Betydningen af repetitive mønstre og vanskeligheder med følelsesregulering.
  • Introduktion til mentaliseringsbaserede tilgange i arbejdet med selvskade og autisme.
  • Praktiske strategier og eksempler på, hvordan man styrker selvforståelse og følelsesregulering.
  • Præsentation af specifikke metoder og redskaber til brug i arbejdet med selvskadende adfærd hos personer med ASF.

MENTALISERING I MØDET MED PÅRØRENDE

Pårørende spiller en central rolle i mange forløb – og mødet med dem kræver både faglighed, empati og mentalisering.

Der vil blive gennemgået teori om:

  • Kort introduktion til pårørende – tal, historik og kontekst.
  • Mentalisering og mentaliseringssvigt i mødet med pårørende.
  • STORM for pårørende – redskaber og interventioner i pårørendesamarbejde.
  • Særlige udfordringer for pårørende: sorg, skam og traumer.
  • Tilknytningsmønstre og deres betydning i samarbejdet med pårørende.

Dagen tilrettes den specifikke diagnose og sammenhæng der arbejdes med for eksempel pårørende i psykiatrien, forældre til børn autismespektrum forstyrrelser etc

MENTALISERING – BORDERLINEPERSONLIGHEDSFORSTYRRELSE

En mentaliseringsbaseret tilgang kan skabe bedre forståelse og relationel støtte til mennesker med borderline personlighedsforstyrrelse.

  • Hvad borderline personlighedsforstyrrelse er.
  • Centrale vanskeligheder ved borderline personlighedsforstyrrelse.
  • En mentaliseringsbaseret forståelsesramme.
  • Det udviklingsfremmende samspil som grundmodel (RAM, ÅBENT og interventionsspektrum).
  • Betydningen af egen mentalisering og et mentaliserende netværk.
  • Særlige udfordringer i hverdagen: kriser, „no-win“-situationer, vrede, forladthed og selvskade.