En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
LØGNE OG MENTALISERING
Hvordan kan løgne forstås og håndteres?
Gennemgang af de fire mest almindelige former for løgne
Beskrivelse af løgnes betydning og forklaring på hvorfor børn og unge lyver
Håndtering af løgne i det daglige arbejde med omsorgssvigtede børn og unge
SKAM – DESTRUKTIV OG SELVDESTRUKTIV ADFÆRD
Skam er en gennemgribende følelse, der ofte ligger bag selvskade, isolation og udadrettet adfærd – og som kræver særlig opmærksomhed i det professionelle møde.
Skam og skyld – forskelle og sammenhænge.
Skam i et udviklingsperspektiv.
Skam som følge af traumer og svigt.
Mentaliseringsbaseret tilgang til behandling og mødet med skam.
MENTALISERING OG SORG
Sorg påvirker evnen til at være i kontakt med både sig selv og andre – og stiller særlige krav til den professionelle relation og refleksion.
Arbejdet med mennesker, der har mistet eller står over for at miste.
Sorgens og mentalisering.
Kort gennemgang af sorghistorie og moderne sorgteori.
To-sporsmodellen.
Hvad kompliceret sorg
Aktivering af egne tabshistorier og eksistentielle følelser i arbejdet med sorg.