Bøgerne ”Tiberius Tudefjæs stikker en løgn” af Renée Toft Simonsen og ”Hund” af Anna Jacobina Jacobsen og Tina Sakura Bestle er børnebøger der tager fat i vigtige temaer for udsatte børn. Temaet, der tages op i Tiberius Tudefjæs stikker en løgn, er kosmetiske løgne, og bogen beskriver på fin vis, hvordan man som barn kan komme til at lyve, så verden bliver lidt bedre end den er. Hund er en terapeutisk børnebog, som omhandler en pige, hvis far forlanger, at hun skal opføre sig som en hund, og klæder hende ud som en hund og behandler hende sådan, hvilket pigens mor stiltiende accepterer. Bogen handler om blive umenneskeliggjort og om skræmmende familiedynamikker, men også om håb og gode mennesker som kan hjælpe en tilbage på rette spor igen.

Liva på 12 år har anmeldt bøgerne for os.

Bogen Hund er en speciel bog, som handler om dårlig børneopdragelse, da forældrene glemmer, hvad børn har brug for og behandler deres barn, som om hun er en hund. Jeg synes både bogen er god og dårlig. Dårlig fordi den er uhyggelig, og det kan være svært at forstå, hvad der bliver ment i bogen. Men det den handler om gør den god, ifølge mig, fordi bogen lægger op til at man tænker over, hvordan man opdrager børn.

Bogen Tiberius Tudefjæs handler om Tiberius som lige er begyndt i 0 klasse og har fået lektier for, som han er træt af. Han skal tegne en tegning af hans familie, men i hans familie er der kun ham og hans far, fordi hans mor er flyttet til Argentina, og det er han flov over. Tiberius lyver om, at hans mor er død og flyttet af soldater og dronningen til Argentina. De løgne han laver, bliver han selv ked af. Det er dumt at lyve i skolen for pludselig tror alle på at hans mor er død. Bogen viser, at man ikke kan løbe fra sine problemer eller gemme sig fra dem og til sidst giver Tiberius sig til kende og fortæller, det ikke er rigtigt. Det ender med at han hænger sin tegning op ved siden af Jeppe. I Jeppes familie er der også kun 2 i familien.
Jeg mener, det er forkert at lyve, hvis du er ærlig, er alting meget lettere. Jeg synes bogen er god, fordi det handler om at lyve og viser, at det kan være fristende, men ikke er godt fordi det kan rode dig ud i nogle problemer.

Hund Tiberius Tudefjæs stikker en løgn