DAGTILBUDSUNIVERSET
Nedenfor anføres bøger, podcast, materialer m.m., der relaterer sig til børn i dagtilbud. Dele af litteraturen er solidt underbygget empirisk, imens andre dele gengiver klinisk eller personlig erfaring med hensyn til et bestemt emne. Du kan også finde modeller til brug i dagtilbud her.
PRINTVENLIGE ØVELSER
Vi har samlet en masse øvelser fra bogen “Mentalisering i dagtilbud” som du frit kan downloade og benytte. Herunder ser du et lille udvalg – tryk på knappen for at få adgang til alle øvelserne.
BOG om mentalisering i dagtilbud
Mentalisering i dagtilbud giver med konkrete eksempler fra dagligdagen indsigt i, hvordan børn kan udvikle sig og lære at mentalisere i samspil med voksne omkring dem, og hvordan mentalisering kan anvendes i mødet med forældre, kollegaer og hos den professionelle selv.
Bogen tilbyder mentaliseringsbaserede redskaber til at understøtte tryg tilknytning, udvikling og gode miljøer for børnene i dagtilbud. Den består af fire dele:
Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogmedhjælpere, dagplejere, PPR-medarbejdere, psykologer og alle andre, der er optaget af arbejdet med børn i dagtilbud. Bogens teori og modeller kan både anvendes inden for almen- og specialområdet.
ARTIKLER OM MENTALISERING I DAGTILBUD
PRINTVENLIGE ØVELSER
Vi har samlet en masse øvelser fra bogen “Mentalisering i dagtilbud” som du frit kan downloade og benytte. Herunder ser du et lille udvalg – tryk på knappen for at få adgang til alle øvelserne.
VideoKURSer
Vi har samlet en hel side med de videokurser, der henvender sig til personer, der har en omsorgsrolle for børn mellem 0 og 6 år – herunder forældre, pædagoger og plejeforældre.
Vores kurser dækker emner såsom mentalisering i samspillet med mindre børn, og mentalisering i dagtilbud og dagpleje.
Prisen er 175 kr. pr. videokursus. Du kan også købe et abonnement for kun 100 kr. pr. måned. Læs mere om videokurserne her:
FØLELSESKOMPASSET TIL BØRN
Følelseskompasset til børn består af et tæppe og 5 risposer med grundfølelser og er tiltænkt vuggestuebørn og de mindste børnehavebørn. Det er et redskab til at forstå og tale om følelser. Små børn skal også lære, at andre har følelser og at det er vigtigt at forstå disse for at se meningen bag andres adfærd.
Når du bestiller følelsessættet modtager du en grundig vejledning til, hvordan du anvender det optimalt i en pædagogisk sammenhæng. I det vedlagte ark vil der være eksempler på formuleringer og beskrivelser af de forskellige anvendelsesmuligheders pædagogiske formål.
Her er eksempler på anvendelsesmuligheder:
Tryk på knappen for at læse mere om følelseskompasset og foretage en bestilling.
PLAKATER
Mentalisering i dagtilbud: Plakaten indeholder modeller, som er særligt relevant ved arbejdet med mentalisering i dagtilbud – fyrtårnet, tilknytningsmønstre og følelseskompasset.
STORM-modellen i dagtibud: Plakaten indeholder en oversigt over STORM-modellen sat ind i en dagtilbudskontekst
Plakaten er udviklet med henblik på at give blandt andet pædagoger og lærere en dybdegående forståelse for, hvad der er typisk i børns seksuelle udvikling, samt hvad der bør udgør potentielle bekymringer. Plakaten giver trinvis information om aldersrelateret seksuel udvikling. Du kan frit downloade den via knappen.
LITTERATUR
Mentalisering i dagtilbud
Mentalisering i familien
Markante forældre
Af: Rikke Yde Tordrup
Af: Siegel DJ & Bryson T (2012)
PODCASTS
FØLELSESKORT
”Vores følelser” er et sæt samtalekort med forskellige følelsesudtryk, som fås både med eller uden påskrevet navn på følelsen. Der er 45 forskellige følelser som indgår i kortene. Følelserne udtrykkes af 6 forskellige børn/unge som varierer i køn og udseende, for at sikre, at flest muligt børn og unge kan spejle sig i kortene.
Videoer som pædagogisk værktøj
En kort animationsfilm om Jonas og Amina, der starter i skole. Videoen sætter er fokus på overgangen fra børnehave til skole, samt hvilke udfordringer og glæder der kan være ved denne overgang.
Inderst inde.