Skole

Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk

 

MENTALISERING I SKOLEN OG SIKKERHED

  • Gennemgang af mentaliseringsgrundbegreberne i forhold til en skolesammenhæng. 
  • Hvordan udvikles mentaliseringsevnen i det naturlige udviklingsfremmende samspil?
  • Det naturligt udviklingsfremmende samspil anvendes i skolen til at understøtte elever i forhold regulering af følelser og mentalisering
  • Hovedværktøjer for den mentaliserende fagprofessionelle
    • Model RAM
    • Model ÅBENT
  • Mentalisering i skolen og mentaliserende klasserumsledelse

STORE OG SMÅ TRAUMER I EN SKOLESAMMENHÆNG – FORSTÅELSE OG HÅNDTERING

  • Hvordan udvikles tillid til læring? Epistemisk tillid
  • Betydning af tilknytningsmønstre for elevers tilgang til læring
  • Traumer i skolen – små og store traumers betydning for elevers mentaliseringsevne og læring
  • Traumereaktioner – hvordan spottes og håndteres de i skolen?
  • Geniscenesættelse når elever geniscenesætter deres historik i skolen med fagprofessionelle og elever 
  • Traumer og sikkerhed i skolen

ELEVENS UDVIKLINGSALDERS BETYDNING FOR LÆRING – OPBYGNING AF EVNER OG TILPASNING AF KRAV

  • Balance i mentaliseringsdimensioner i en skoleramme
  • At stille krav som matcher elevernes udviklingsalder
  • Interventionsspektrum – håndtering af intense følelser

MENTALISERING OG GRUPPEDYNAMIKKER

  • Betydningen af gruppen og gruppedynamikker for klassens trivsel og læring
  • Gruppestrukturer og grænser – analyse og forståelse
  • Mobning og eksklusionskulturer
  • Håndtering af mobning i gruppesammenhænge
  • Mentalisering og konflikthåndtering i gruppesammenhænge
  • STORM for grupper.

MENTALISERING PÅ KLASSEN SAMT UNDERVISNING I HANDLEPLANEN ”STORM- HANDLEPLAN”

  • Undervisning i mentalisering på klasseniveau
  • Gennemgang af øvelser
  • Øvelser afprøves i grupper
  • Gennemgang af handleplanen STORM
  • Supervision via handleplanen STORM

FAMILIER MED ANDEN ETNISK BAGGRUND END DANSK I EN SKOLESAMMENHÆNG

  • Mentalisering i mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk
  • Religion, kultur og skole
  • Muslimske familier og islam
  • Redskaber til mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk