Litteratur om ADHD
Nedenfor anføres litteratur, film og dokumentarer samt artikler, der relaterer sig til ADHD diagnosen. Det faglige niveau i den anførte litteratur varierer. Dele af litteraturen er solidt underbygget empirisk imens andre dele gengiver klinisk eller personlig erfaring med hensyn til emnet.
FAGLITTERATUR
Bogen tilbyder et glimmerende overblik over, hvad ADHD er for en diagnose og hvordan diagnosen opleves indefra af børn, unge og voksne. Desuden er der en gennemgang af udbredelsen af - og årsager til ADHD samt viden om, hvilke andre udfordringer lidelsen ses med. Bogen afsluttes med kapitler om behandling og viden om hvad man kan gøre, hvis man selv er ramt af ADHD. Per Hove Thomsen er en af de mest vidende inden for ADHD området og det er en rigtig lettilgængelig, og gennemarbejdet bog med fine små cases. Bogen er et virkelig et godt sted og starte hvis man vil have et overblik over feltet omkring ADHD.
PODCASTS
24 spørgsmål til professoren – “Hvad er det med ADHD”?
Med Lone Frank og Peter Hove Thomsen.
Psykiater Per Hove Thomsen fortæller om mennesker, der ikke kan regulere opmærksomheden og filtrere virkeligheden som os andre. Og om, hvorfor ADHD-træk, som har været glimrende i en fjern fortid, opleves som syge i nutiden.
https://www.weekendavisen.dk/2021-20/24spoergsmaal/hvad-er-det-med-adhd
TED X: This is what its really like to live with ADHD
En personlig og meget rørende Ted Talk om et liv med ADHD og samtidig formidling af viden om ADHD på en lettilgængelig måde
Podcast børnepsykologi: Mit barn har måske ADHD
I dette afsnit af Børnepsykologi samler opmærksomheden sig omkring ADHD. Der er en fin gennemgang af forskellige aspekter ved ADHD.
Hvad er ADHD? Hvad skal vi som forældre og fagfolk være særligt opmærksomme på? Hvilken hjælp kan man få, hvis man er bekymret? Der er nogle fine diskussioner om arv og miljø og hvordan man bedst møder børn med ADHD i skolerne,
Hjernekassen på P1 om ADHD – “Hvad er ADHD”?
I podcasten taler Peter Lund Madsen med Peter Hove Thomsen og Niels Bilenberg om, hvordan er det at leve med ADHD og beslægtede diagnoser. De snakker om, hvad forskellen er på at have ADHD og bare have svært ved at fokusere samt hvad kan man gøre ved ADHD.
https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2019-11-18
Diagnosen – Heartbeats
En række fine podcastafsnit hvor Jasper Ritz og Morten Pedersen taler om livet med ADHD. De to værter har en dejlig energi og deler rundhåndet af egne erfaringer med at have ADHD og fortæller om styrkerne ved at have ADHD. De invitere gæster ind således at en række kendte deler personlige beretninger om et liv med en diagnose.
Artikler
Følgende artikler handler om ADHD.
Tryk på den lille pil i venstre side for at læse mere om den enkelte artikel
Af: Fionnuala Larkin et. al.
Artiklen viser, at forældre til børn med udviklingsforstyrrelser generelt har et højt stressniveau og at forældre, der har børn med autisme og ADHD statistisk set beskriver deres børn med flest negative termer.
Studiet peger på, at de forældre, der var gode til at mentalisere deres barn med en udviklingsforstyrrelse og tilskrive det positive mentale tilstande også havde et signifikant lavere stressniveau. Det understøtter, at når man mentaliserer sit barn, så er det også regulerende for en selv og sænker følelsesintensiteten i samspillet med barnet. En anden pointe i studiet er, at forældre, der fokuserer meget på diagnosen i sig selv, har et højt stressniveau. Så evnen til at se “bag om” diagnosen, og fokusere på barnets sind er vigtig.
Artiklen beskriver projektet “Cultivating Compassion ADHD Project”. Dette projekt bruger en mentaliseringsbaseret og psykodynamisk terapeutisk tilgang i arbejdet med børn og unge med ADHD.
Ved at øge børnenes evne til at mentalisere, fremmer man samtidig deres evne til at selvregulere, som ofte kan være svært for børn og unge med ADHD. Samtidig kan relationer til børn og unge med ADHD ofte være konfliktfyldte. Med en psykodynamisk tilgang, har man netop fokus på relationen til barnet, hvilket fremmer empati og medfølelse mellem eksempelvis omsorgsperson og barn og øger barnets epistemiske tillid.
Projektet tager udgangspunkt i tre fokuspunkter for interventionen: den terapeutiske relation, ”focus formulation” og (sam)arbejde med omsorgspersoner og fagpersoner.
I artiklen bliver der løbende beskrevet forskellige cases, hvilket giver en god forståelse af, hvordan metoden og projektet fungerer i praksis.
Der synes at være en betydelig sammenhæng mellem ADHD og Borderline. Det ses blandt andet ved, at et studie har fundet, at 41% af voksne med borderline har i sin barndom været diagnosticeret med ADHD.
Denne artikel beskriver et studie, der har til hensigt at undersøge, om mentalisering kan være en måde at adskille de to diagnoser. Altså, om der er forskellige former for vanskeligheder med mentalisering ved henholdsvis ADHD og borderline. Studiet finder, at deltagerne med borderline har et dominerende mønster af hypermentalisering. (Hypermentalisering betyder, at man har tendens til at ”overmentalisere”. Man tilegner andre (flere) mentale tilstande, end der synes at være objektive tegn på). Hvorimod deltagerne med ADHD ofte havde mangelfuld mentalisering.
Forfatterne bag artiklen lægger dog vægt på, at der på nuværende tidspunkt ikke findes særligt meget forskning om ovenstående relation mellem mentalisering og ADHD og borderline.
Denne artikel er særligt skrevet til fagpersoner i skoleregi og pædagogisk arbejde. Formålet er at introducere til mentaliseringsbegrebet og samt vise, hvordan begrebet kan bruges i arbejdet med ”urolige elever”. Artiklen giver en bred og konkret introduktion til mentalisering, og hvorfra begrebet er opstået. Samtidig beskriver den, hvordan man kan forstå mentalisering i relation til psykisk velbefindende, og hvordan en hæmmet mentalisering kommer til udtryk i de tre forskellige præmentaliserende modi. Mentalisering i pædagogik (særligt i forhold til de ”urolige elever”) tager udgangspunkt i, at sociale relationer og tillid er centrale for en positiv udvikling. Frem for at forstå de ”urolige elever” som eksempelvis at de ”mangler opdragelse” eller ”har ADHD”, vil man med en mentaliserende tilgang have fokus på elevens sind og hvad der sker mellem mennesker. Samt have fokus på at prøve at forstå, hvad der mon ligger bag en given adfærd. Forfatterne argumenterer desuden for, at for at kunne skabe en mentaliserende pædagogik og være mentaliserende over for eleverne, er det nødvendigt at den enkelte fagperson også er opmærksom på egne mentale tilstande. Samt at have en fælles kollegial åbenhed overfor mentaliseringssvigt. |