En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
HVORFOR TÆNKE ISLAM IND I DET FOREBYGGENDE ARBEJDE – OG HVORDAN HÆNGER DET SAMMEN MED MENTALISERING?
For at arbejde forebyggende og relationsskabende med familier med anden etnisk baggrund, er det afgørende at forstå kulturelle og religiøse værdier – og møde dem med en mentaliserende tilgang.
Frygt, skam og tabuer i arbejdet med familier med anden etnisk baggrund.
Mentalisering, epistemisk tillid og RAM-modellen.
STORM-modellen og arbejdet med traumer.
Mentaliseringsbaseret behandling.
Indsigt i kultur og islam – og hvorfor det er relevant i det forebyggende arbejde.
Konkrete forslag til handling i praksis.
MENTALISERING OG FAMILIER MED ANDEN ETNISK BAGRUND END DANSK
I arbejdet med familier med anden etnisk baggrund er det vigtigt at forstå både transgenerationelle traumer og kulturelle forskelle – og møde familierne med respekt, nysgerrighed og åbenhed.
Transgenerationelle traumer i et kulturelt perspektiv.
Mentalisering i mødet med familier med anden etnisk baggrund.
Religion og kultur som rammesættende faktorer i familiearbejdet.
Redskaber og tilgange til samarbejdet med familier i et mentaliserende perspektiv.
ISLAM, FORBYGGELSE OG MENTALISERING I ARBEJDET MED BØRN OG UNGE
For at skabe forandring i arbejdet med børn og unge fra familier med anden etnisk baggrund, kræver det forståelse for de mekanismer, som fastholder social kontrol – og indsigt i hvordan man kan arbejde for motivation og bevægelse.
Frygt, skam og tabuer i mødet med børn og unge.
Social kontrol og magt i familiemønstre.
Hvordan man understøtter motivation og forandring.
Konkrete forslag til, hvordan man kan handle i det forebyggende arbejde.