Familier med anden etnisk baggrund end dansk

En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.

HVORFOR TÆNKE ISLAM IND I DET FOREBYGGENDE ARBEJDE – OG HVORDAN HÆNGER DET SAMMEN MED MENTALISERING?

For at arbejde forebyggende og relationsskabende med familier med anden etnisk baggrund, er det afgørende at forstå kulturelle og religiøse værdier – og møde dem med en mentaliserende tilgang.

  • Frygt, skam og tabuer i arbejdet med familier med anden etnisk baggrund.
  • Mentalisering, epistemisk tillid og RAM-modellen.
  • STORM-modellen og arbejdet med traumer.
  • Mentaliseringsbaseret behandling.
  • Indsigt i kultur og islam – og hvorfor det er relevant i det forebyggende arbejde.
  • Konkrete forslag til handling i praksis.

MENTALISERING OG FAMILIER MED ANDEN ETNISK BAGRUND END DANSK

I arbejdet med familier med anden etnisk baggrund er det vigtigt at forstå både transgenerationelle traumer og kulturelle forskelle – og møde familierne med respekt, nysgerrighed og åbenhed.

  • Transgenerationelle traumer i et kulturelt perspektiv.
  • Mentalisering i mødet med familier med anden etnisk baggrund.
  • Religion og kultur som rammesættende faktorer i familiearbejdet.
  • Redskaber og tilgange til samarbejdet med familier i et mentaliserende perspektiv.

ISLAM, FORBYGGELSE OG MENTALISERING I ARBEJDET MED BØRN OG UNGE

For at skabe forandring i arbejdet med børn og unge fra familier med anden etnisk baggrund, kræver det forståelse for de mekanismer, som fastholder social kontrol – og indsigt i hvordan man kan arbejde for motivation og bevægelse.

  • Frygt, skam og tabuer i mødet med børn og unge.
  • Social kontrol og magt i familiemønstre.
  • Hvordan man understøtter motivation og forandring.
  • Konkrete forslag til, hvordan man kan handle i det forebyggende arbejde.