efterår 2024 – aarhus
På uddannelsen vil du få en grundlæggende introduktion til teori og grundprincipper inden for mentaliseringsbaseret arbejde med børn i dagtilbud. Vi vil blandet andet gennemgå emner, såsom; tilknytning, traumer, stærke følelser, løgne og forældresamarbejde inden for en mentaliseringsbaseret forståelsesramme. Derudover introduceres STORM-modellen som et konkret redskab til det mentaliseringsbaserede arbejde med udsatte børn og unge. STORM står for Sikkerhed, Traumer, Opbyg evner, Ressourcer og Mentalisering.
På uddannelsen veksles mellem undervisning og øvelser. Den anvendte teori i undervisningen understøttes med cases og andre eksempler.
Målgruppen for uddannelsen er pædagoger, pædagogmedhjælpere, dagplejere, PPR-medarbejdere eller psykologer.
Kontakt kursusleder Johanne Zinck Jørgensen ved spørgsmål:
johanne@centerformentalisering.dk
Efteruddannelsen foregår i september og november og 2024.
Dag 1 og 2: 9. - 10. september 2024
Dag 3 og 4: 20. - 21. november 2024
Alle dage er fra kl. 9.00-15.00.
I lokaler i Aarhus C i gåafstand fra banegården. Rosenkrantzgade 31, 2. tv, 8000 Aarhus C.
8. september 2024
Ved uddannelsens afslutning uddeles kursusbevis.
KOMPETENCEFONDEN:
Denne uddannelse kvalificerer dig til at kunne forstå traumer i familien ud fra et mentaliseringsbaseret perspektiv og derudover til at kunne arbejde med at opspore, støtte og behandle mennesker, der har oplevet vold i familien eller været udsatte for seksuelle overgreb.
9.600 kr. inkl. forplejning og et eksemplar af "Mentalisering i Dagtilbud” af Janne Østergaard Hagelquist, Camilla Jesne Hamre og Sarah Long Jonsson. Prisen er ekskl. moms.
PROGRAM
Dato: 9. september 2024
Tidsrum: 9.00 – 15.00
Underviser: Janne Østergaard Hagelquist
DAG 3: STORM-MODELLEN (2): OPBYG EVNER, RESSOURCER OG LØGNE
*Der tages forbehold for ændringer i programmet, som ikke påvirker det samlede udbytte af efteruddannelsen.
Undervisere på efterudannelsen
Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi samt supervision. Hun arbejder med behandling af børn, unge og familier, hvor der har været omsorgssvigt, overgreb og/eller vold. Janne er grundlægger af Center for Mentalisering, som har til formål at udbrede viden om mentalisering og anvendelsen af mentaliseringsbaseret behandling i arbejdet med udsatte børn, unge og voksne. Janne er forfatter og medforfatter til flere bøger, herunder ”Mentalisering i mødet med udsatte børn” (2012), ”Mentalisering i pædagogik og terapi” (2014), “Mentaliseringsguiden” (2015), “Mentalisering i organisationen” (2016), “Mentalisering i familien” (2017) og senest “Mentalisering i ledelse og samarbejde” (2019).
Rikke Lyskjær er uddannet kandidat i pædagogisk psykologi, lærer og pædagog og har flere efteruddannelser inden for det traumatologiske felt.
Hun har erfaring fra arbejdet med særlig udsatte børn og unge som konsulent i flere humanitære NGOèr i kriseområder i verden, og er generelt interesseret i, hvordan man kan genoprette trivsel og balance i en tilværelse præget af traumer og svigt.
Rikke har desuden flere års erfaring indenfor skoleområdet, hvor hun er særlig optaget af, hvordan øget mentalisering kan styrke social resiliens og medvirke til at skabe trygge læringsrum med mulighed for større livsudfoldelse og læring.
Sarah Long Jonsson er uddannet Cand.pæd.pæd.psyk., psykoterapeut(MPF) og skolelærer.
Hun har flere års erfaring inden for skoleområdet og behandlingsområdet, hvor hun varetager opgaver som undervisning, supervision og behandling af børn, unge og familier med følger af omsorgssvigt og traumer.
Sarah har særligt specialiseret sig i, hvordan implementering af mentalisering på skoler og institutioner kan understøtte det inkluderende fællesskab og styrke social resiliens hos børn, unge og personale.
Hun har siden 2017 stået for implementering af mentalisering på skoler og institutioner i kommunalt regí. Omdrejningspunktet i dette arbejde er bl.a. at etablere en direkte kobling fra teori ind i praksisfeltet med konkrete principper og værktøjer med henblik på at skabe optimale betingelser for det enkelte barns læring og udvikling.