Mentalisering i mødet med borderline ramte

En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.

 

BORDERLINE PERSONLIGHEDSFORSTYRRELSE

 

Hvad er borderline personlighedsforstyrrelse? 

  • Personlighed og personlighedsforstyrrelser 
  • Et historisk perspektiv på borderline personlighedsforstyrrelser 
  • Centrale vanskeligheder for personer med borderline personlighedsforstyrrelser 
  • En mentaliseringsbaseret forståelsesramme af borderline personlighedsforstyrrelser 

 

At skabe et udviklingsfremmende miljø omkring mennesker med borderline personlighedsforstyrrelser: 

  • Det udviklingsfremmende samspil som grundmodel (RAM, ÅBENT og Interventionsspektrum). 
  • Betydningen af egenmentalisering og et mentaliserende netværk. 
  • Særlige udfordringer i det daglige samspil, herunder kriser og “no-win”-situationer, vrede, forladthed og selvskade. 
  • Mentaliseringsbaserede modeller og redskaber til at understøtte udvikling og håndtere særlige udfordringer i mødet med personer med borderline personlighedsforstyrrelser. 

AUTISME

  • Viden om hvad autismespektrumforstyrrelser er. 
  • Gennemgang af diagnosekriterierne – koblet med personlige og faglige cases. 
  • Forståelse for sammenhængen mellem autisme og mentalisering – hvad er vanskeligt for mennesker med autisme, og hvilken støtte og forståelse det kræver af pårørende og fagfolk. 
  • Indblik i hvordan børn med autisme oplever og håndterer følelser.
  • Viden om maskering/camouflering. 
  • Ideer til hvordan man arbejder mentaliserende med det unikke barn med autisme. 
  • Forståelse for hvordan man balancerer arbejdet mellem ydre styring og indre styring i forhold til at hjælpe barnet med autisme med at blive så jeg-stærk og indre styret som muligt.  

BØRN OG UNGE MED ADHD

  • Viden om hvad ADHD er for en diagnose og overblik over diagnosens omfang. 
  • En gennemgang af diagnosekriterierne – koblet med cases. 
  • Forståelse for sammenhængen mellem ADHD og traumer. 
  • Viden om sammenhængen mellem ADHD og mentalisering. 
  • Viden om hvilke udfordringer der kan være i hverdagen og på sigt for børn og unge med ADHD. 
  • Forståelse for de positive sider ved ADHD. 
  • Ideer til hvordan man bedst støtter og udvikler børn samt unge med ADHD. 

BØRN OG UNGE MED DIAGNOSER – FORSTÅELSE OG BEHANDLING 

  • Hvorfor har så mange unge det vanskeligt i dag? 
  • Mentalisering og forskellige diagnoser, herunder: 
    • ADHD 
    • Autisme 
    • Angst (perfektionisme og skolefobi) 
    • Unge på kanten – selvmordstanker og selvmordsforsøg.
  • STORM for børn med specifikke vanskeligheder. 

UDVIKLINGSFORSTYRRELSER, UDVIKLINGSHANDICAP OG ARBEJDET MED UDADREAGEREDE OG SELVSKADENDE ADFÆRD HOS VOKSNE MED DIAGNOSER

 

Arbejdet med voksne med diagnoser – særligt fokus på udviklingsforstyrrelser og udviklingshandicap. 

  • Mentalisering og voksne med gennemgribende diagnoser. 

  • Udadreagerende, indadreagerende og selvskadende adfærd. 

  • Mentaliserende tilgange og redskaber. 

  • Diagnoser og gennemgribende udviklingstraumer 
    • Evnen til kontakt og samspil. 
    • Evnen til at følelsesregulere. 
    • Evnen til at tilpasse adfærd til andre mennesker, situationer og omstændigheder.