Hermed deler vi en rigtig fin artikel om mentalisering og plejeforældre. Interessant læsning 
Den første del af artiklen giver en fin opsamling af betydningen af mentalisering og tilknytning for plejebørn og plejeforældre.
I artiklen gennemgås to interventionsforløb for plejeforældre. Det traditionelle program indeholder undervisning om plejebørns særlige udfordringer, traumer og tilknytning.
Dette bliver sammenlignet med plejeforældre, der modtager et undervisningsprogram, der også indeholder undervisning i mentalisering og har indbyggede øvelser herom. Det påvises i artiklen, hvordan sådanne korttids-psykoedukative forløb om mentalisering faktisk har en virkning på mentaliseringsevnen. Et interessant sidefund var desuden, at de plejeforældre, der kun fik et almindelig psykoedukativt forløb om traumer og tilknytning, faktisk opnåede en ringere mentaliseringsevne som følge af forløbet. En hypotese på årsagen hertil er, at viden faktisk kan være med til at fastlåse ens perspektiv.

Læs artiklen gratis her.