Selvskade, misbrug og selvmord

Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.

UNGE OG RUSMIDDELMISBRUG

Et mentaliserende og udviklingsorienteret blik er centralt i arbejdet med unge, der har et problematisk brug af rusmidler.

  • Mentaliserende tilgange til unge med rusmiddelproblematikker.
  • Ungesyn, værdier og betydningen af et udviklingsperspektiv.
  • Hvad der kendetegner unge med problematisk brug af rusmidler – og hvordan det kan forstås.
  • En helhedsorienteret tilgang – hvad virker i mødet med unge med interventionskrævende brug.
  • Samtalen med den unge – temaer, tips og tilgange i et mentaliseringsperspektiv.

MISBRUG OG SELVSKADE I ET MENTALISERINGSPERSPEKTIV

Misbrug og selvskade kan forstås som strategier til regulering – og kræver en helhedsorienteret og mentaliseringsbaseret tilgang.

  • Hvordan misbrug og selvskade kan forstås i et mentaliseringsperspektiv.
  • Unge, misbrug og selvskade – med fokus på udviklingsopgaver og neuropsykologiske forandringer.
  • Arbejdet med destruktiv og selvdestruktiv adfærd gennem støtte til mentalisering og følelsesregulering.

SELVMORD – FORSTÅELSE OG MENTALISERENDE TILGANG

Selvmord vækker stærke følelser og kan være svært at begribe – men en mentaliserende tilgang kan skabe mulighed for kontakt, støtte og refleksion.

  • Forståelse og behandling af selvmord.
  • Vanskeligheder ved at mentalisere selvmordstruede og efterladte.
  • Hvorfor mennesker begår selvmord – og hvilke risikofaktorer man skal være opmærksom på.
  • Betydningen af egenrefleksion i mødet med selvmordstruede og deres pårørende.
  • At møde den selvmordstruede med et åbent sind og et mentaliserende nærvær.

SELVSKADE, ANGST OG ANDRE PSYKISKE UDFORDRINGER PÅ DØGNINSTITUTIONER

Psykiske udfordringer stiller særlige krav til fagpersoners forståelse, tålmodighed og evne til at bevare mentalisering – især i pressede situationer.

  • Håndtering og forståelse af selvskade på døgninstitutioner.
  • Forståelse af angst – og hvordan man arbejder med den i en pædagogisk kontekst.
  • Andre psykiatriske udfordringer såsom personlighedsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.
  • Hvordan man bevarer og styrker mentaliseringen i mødet med svære og destruktive symptomer.