STORM-MODELLEN I SKOLE KONTEKST
OM EFTERUDDANNELSEN
At opnå succes med undervisning og inklusion i skolen i dag stiller store krav til lærerne og det pædagogiske personale. En af årsagerne hertil er, at mange af de elever der enten går i specialskoler eller som visiteres til almenområdet, har en udviklingsalder, som ikke er i overensstemmelse med den biologiske alder. Det betyder, at eleverne ofte bringes i faglige, følelsesmæssige eller sociale kravsituationer, som de ikke kan honorere. For at disse elever kan udvikle sig fagligt, må de tilbydes et udviklingsfremmende samspil, hvor de fagprofessionelle ser bag adfærden, og hvor kravene der stilles skal matche elevernes udviklingsalder. I ethvert læringsrum er det nødvendigt at forstå hinandens intentioner og få dem til at spille sammen, idet undervisning er intentionel. Jo dygtigere personalet er til at forstå elevernes intentioner, tanker, følelser, behov, mål og grunde desto lettere er det at skabe et undervisningsrum, hvor læring, trivsel og motivation går hånd i hånd.
MÅLGRUPPE
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for skoleområdet. Det kan eksempelvis være ledere, psykologer, lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere og assistenter. Uddannelsen henvender sig både til almen- og specialskoler.
MÅL
Efteruddannelsen løber fra februar til marts 2021.
Dag 1 og 2: 4.-5. februar
Dag 3 og 4: 22.-23. marts
Alle dage er fra kl. 9.00-15.00
I lokaler i Aarhus C i gåafstand fra banegården. Rosenkrantzgade 31, 2. tv, 8000 Aarhus C.
21. januar 2021.
Ved uddannelsens afslutning uddeles kursusbevis.
8.000 kr. inkl. forplejning og et eksemplar af "Mentaliseringsguiden” af Janne Østergaard Hagelquist.
Prisen er ekskl. moms.
Kontakt kursusleder Anna Sønderskov Mikkelsen ved spørgsmål: anna@centerformentalisering.dk
PROGRAM
*Der tages forbehold for ændringer i programmet, som ikke påvirker det samlede udbytte af efteruddannelsen.
Undervisere på efterudannelsen
Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision. Hun arbejder med behandling af børn, unge og familier, hvor der har været omsorgssvigt, overgreb og/eller vold. Janne er grundlægger af Center for Mentalisering, som har til formål at udbrede viden om mentalisering og anvendelsen af mentaliseringsbaseret behandling i arbejdet med udsatte børn, unge og voksne. Janne er forfatter og medforfatter til flere bøger, herunder ”Mentalisering i mødet med udsatte børn” (2012), ”Mentalisering i pædagogik og terapi” (2014), “Mentaliseringsguiden” (2015), “Mentalisering i organisationen” (2016), “Mentalisering i familien” (2017) og senest “Mentalisering i ledelse og samarbejde” (2019).
Nete Rigenstrup er autoriseret psykolog. Hun har været psykolog siden 2004 og har i al sin tid som psykolog arbejdet med børn, unge og systemerne omkring dem. Ligeledes har hun en efteruddannelse i Løsningsfokuseret Samtale. Gennem de sidste mange år har Nete været meget optaget af den mentaliserende tilgang, som i dag gennemsyrer alt hendes arbejde. Hun er meget engageret i arbejdet med traumatiserede og udsatte unge, hvor hun har flere års erfaring med individuel terapi af denne gruppe. Ligeledes bliver hun løbende brugt som krisepsykolog. Nete er i gang med at blive certificeret til theraplayterapeut, hvor der bl.a arbejdes med at styrke tilknytningen mellem omsorgsgiver og barnet/den unge. Der lægges her vægt på en neuroaffektiv og mentaliserende forståelse.
Lobna Hleihel har en BA i socialt arbejde og er desuden gruppelederuddannet og har en efteruddannelse i mentaliseringsbaseret behandling.
Lobna har 10 års erfaring i arbejdet med udsatte børn, unge og familier, særligt med anden etnisk baggrund, hvor hun har specialiseret sig indenfor de interkulturelle og religiøse faktorer, der kan spille en rolle i behandlingsarbejdet.
Lobna er optaget af, hvordan man med indsigt i familiernes kulturelle og religiøse baggrunde konkret kan være med til at fremme mentaliseringsevnen og skabe trygge rammer for det videre udviklingsarbejde.
Sarah Long Jonsson er uddannet cand.pæd.pæd.psyk, psykoterapeut (MPF) og skolelærer. Hun har flere års erfaring inden for skoleområdet, hvor hun varetager opgaver som supervision, sparring, undervisning og behandling af børn med følger af omsorgssvigt og traumer. Endvidere er hun privatpraktiserende psykoterapeut. Sarah har særligt specialiseret sig i, hvordan implementering af mentalisering i skolerne kan understøtte det sociale fællesskab og styrke social resiliens hos elever og personale. Hun har siden 2017 stået for implementering af mentalisering på skoler i kommunalt regí. Omdrejningspunktet i dette arbejde er at etablere en direkte kobling fra teori ind i praksisfeltet med konkrete principper og værktøjer med henblik på at skabe optimale betingelser for den enkelte elevs læring og udvikling.