Litteratur om misbrug
Nedenfor anføres bøger om forskellige emner, der relaterer til misbrug. Det faglige niveau i den anførte litteratur varierer. Dele af litteraturen er solidt underbygget empirisk, imens andre dele gengiver klinisk eller personlig erfaring med hensyn til et bestemt emne.
Læs mere om mentalisering her. Du kan finde yderligere litteratur, der relaterer sig til mentalisering og udsatte børn, unge og voksne her.
BØGER
PODCASTS
Videoklip
Youtube film fra World Science Festival 2014 med neuropsykiater Amir Levine. Levine forklarer, hvordan unges hjerner er enormt sårbar overfor afhængighed. Iflg. Amir har afhængighed rødder i teenageårene, idet man har langt højere risiko for at udvikle afhængighed, hvis man bruger rusmidler tidligt og inden det 18.-21.år.
Artikler
Herunder finder du artikler om misbrug
Tryk på den lille pil i venstre side for at læse mere om den enkelte artikel
Artiklen slår fast, at hos børn med forældre med misbrug har evnen til mentalisering positiv betydning i forhold til mentale problemer, og børn med bedre mentaliseringsevne tør i højere grad berette om symptomer, ligesom de fungerer bedre socialt. Artiklen peger således på, at god mentalisering kan være en buffer for børn, der har forældre med misbrug.
Artiklen konkluderer, at der er mange fordele ved at anvende mentaliseringsbaseret forståelse og behandling i arbejdet med patienter med misbrug. Hos målgruppen ses manglende kendskab til følelser og vanskeligheder med regulering af følelser, hvilket mentaliseringsteorien tilbyder begreber og behandling i forhold til. Mulighed for måling af mentaliseringsevnen ses som et positivt klinisk værktøj i arbejdet med misbrugere. I det hele taget ses tilgangen i artiklen som positiv, da den tilbyder begreber, teori og behandlingstilgang, der modsvarer målgruppens behov.
I denne artikel beskrives et 12-sessioners behandlingsprogram for mødre med misbrug. Programmets fokus er på at understøtte mødrenes evne til mentalisering og understøtte til en mindre hård og mindre forstyrret opdragelsesstrategi. Programmet blev sammenlignet med en kontrolgruppe, der fik et traditionelt forældretræningsprogram. Sammenlignet med kontrolgruppen viste disse mødre bedre refleksiv funktion og mere positiv forældreadfærd.