INTRODUKTION TIL MENTALISERINGEN OG MENTALISERINGSTEORIEN
Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb, eller har I ønsker til undervisning inden for specifikke emner, bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
MENTALISERING I PRAKSIS
Gennem af grundlæggende mentaliseringsteori og anvendelse i praksis
Mentalisering – definition og anvendelse i praksis
Mentaliseringssvigt – arbejdet med børn og unge med intense følelser
Udvikling af mentaliseringsevnen
Det udviklingsfremmende samspil
RAM – Roligere, Ansvarligere og Mentaliserende
ÅBENT – indstilling
Mentalisering i praksis
MENTALISERING OG PSYKIATRI
Mentalisering kan styrke forståelsen og arbejdet med mennesker med psykiatriske diagnoser.
Mentalisering i forhold til specifikke diagnoser som borderline, autisme m.fl.
Mentaliseringsdimensionernes betydning ved psykiatriske tilstande.
Præmentaliserende tilstande og deres sammenhæng med diagnoser.
Mentaliserende interventionsmetoder i forhold til målgruppen
MENTALISERING I MØDET MED SÅRBARE GRAVIDE
Mentalisering kan styrke relationen og den tidlige indsats over for både mor og barn.
Introduktion til begrebet mentalisering.
Udvikling af mentaliseringsevnen og betydningen af omsorgssvigt.
Den mentaliserende indstilling i arbejdet med sårbare gravide.
Kort introduktion til tankerne bag Minding the Baby.
Tilknytningens betydning – både fysisk og psykologisk – for børn og forældre.
MENTALISERINGSBASERET MILJØTERAPI OG PÆDAGOGIK
Kort introduktion til miljøterapi og hvordan den kan tilrettelægges med en mentaliserende tilgang.
Hvad er mentaliseringsbaseret miljøterapi.
Mentalisering i alle led – den individuelle professionelle, gruppen, ledelse og organisation
Udfordringer i mentaliseringsbaseret miljøterapi – smitteeffekter, parallelprocesser mm
Den mentaliserende indstilling i miljøterapi
RAM: betydningen af de mentaliserende professionelle
STORM: en ramme for at skabe et trygt og mentaliserende miljø.