øvelser til skolen
Illustrationerne må anvendes i undervisningssituationer relateret til lærebogen, men må ikke genanvendes i andre sammenhænge eller i egne undervisningsmaterialer. © Mentalisering i skolen. Janne Østergaard Hagelquist & Sarah Long Jonsson (red.). Hans Reitzels Forlag, 2021.
På siden kan du finde øvelser inddelt i følgende kategorier: Mentalisering i klassen, mobning, løgne, grupper, konflikter, stærke følelser i klassen
OBS: Hvis du vil have et bedre overblik over øvelserne, så åben siden i computerversionen
MENTALISERING I KLASSEN
MENTALISERINGSSVIGT
RELATIONSÆSKEN
UDDYBENDE VERSION AF RELATIONSÆSKEN
MODEL: RELATIONSÆSKEN
HVAD TRIGGER DIG?
OPLEVELSER MED FØLELSER
BLANDEDE FØLELSER
BLANDEDE FØLELSER SKRIVEØVELSE
AT GIVE SLIP
MOBNING
OFFER, REDDER, KRÆNKER
OPLEVELSER MED MOBNING
TYPER AF MOBNING
FØLELSER VED MOBNING
HVAD KAN DU GØRE NÅR ANDRE DRILLER?
FARVELÆG FIGURENE
TILSKUERHELTE
TILSKUER ELLER TILSKUERHELT?
HVORDAN KAN MAN STOPPE MOBNING?
UNDGÅ MOBNING – PLAN
LØGNE
ENGANG JEG LØJ
TYPER AF LØGNE
ORD FOR LØGNE
LØGNHISTORIE
SPØRGSMÅL OM LØGNE
HVAD KAN JEG SIGE, HVIS JEG HAR LØJET?
GRUPPER
GRUPPER JEG ER EN DEL AF
GRUPPERS GRÆNSER (1)
GRUPPERS GRÆNSER (2)
HVORDAN KAN MAN ÅBNE GRUPPER OP?
KONFLIKTER
EN KONFLIKT DU HAR HAFT
SPØRGSMÅL OM KONFLIKTER
NÅR MAN HAR EN KONFLIKT
KONFLIKTLISTE
KONFLIKTOPTRAPNING
FARVELÆG KONFLIKTTRAPPEN
STÆRKE FØLELSER I KLASSEN
STÆRKE FØLELSER
VREDE
INTENSE FØLELSER
PLAN FOR AT SKRUE NED FOR FØLELSER
AT VÆRE BANGE/ANGST
ENGANG DU OPLEVEDE AT VÆRE BANGE
HVAD GØR DIG BANGE?
HVAD HJÆLPER DIG, NÅR DU ER BANGE?
MIN KROP, NÅR JEG BLIVER BANGE (1)
MIN KROP, NÅR JEG BLIVER BANGE (2)
PLAN FOR AT SKRUE NED FOR “BANGEFØLELSER”
VOLUMENKNAPPEN- BANGE
OPLEVELSER MED “BANGEFØLELSEN”
MENTALISERINGSMODELLER ANVENDT I SKOLEN
UHENSIGTSMÆSSIGE SPEJLINGSSTILE
TILKNYTNING I SKOLEN
ARBEJDET MED DEN ENKELTE ELEV
ÅBENT-INDSTILLING
STORM
STRUKTUR – OG RAMMESKEMA – STYRKELSE AF ELEVENS SIKKERHED
MENTALISERINGSSVIGT-MODELLEN
DEN TREDELTE HJERNE OG KROKODILLEHJERNEN
TRIGGERANALYSE
90/10 REAKTIONEN
DRAMA TREKANTEN
FØLELSER I MIN KROP
ANALYSEARK TIL BESTEMMELSE AF UDVIKLINGSALDER
LYSREGULERING TIL FØLELSESREGULERING
LYSREGULERING TIL OPREGULERING
YDRE REGULERING AF FØLELSER
KRISEPLAN MED EKSEMPLER
KRISEPLAN
VOLUMENKNAP TIL AT REGULERE FØLELSER
STRATEGIER TIL FØLELSESREGULERING
LÆRINGSPROCESSER
MOTIVATIONSLYS-REGULERING
FORSKELLIGE FORMER FOR LØGNE
REFLEKTER OG REPARER-SKEMA
RESSOURCE-HUSKELISTE TIL DE FAGPROFESSIONELLE
SELVVÆRDSSKJOLD
MENTALISERING
ARBEJDET MED GRUPPEDYNAMIKKER
SIKKERHED FOR KLASSER
STORM FOR KLASSEN
AT SKABE EN SIKKER KULTUR
KONFLIKTTRAPPEN
OFFER-KRÆNKER-TILSKUER-TREKANTEN
ANALYSE AF KLASSEHIERAKI
DELGRUPPENS GRÆNSER
GRUPPENS GRÆNSER UDADTIL
HVAD ER KLASSENS STYRKER
KLASSENS VÅBENSKJOLD
HJERNESCANNING FOR KLASSER
MENTALISERINGS-RIDDEREN
FØLELSESDETEKTIV-LEGEN
STORM FOR FAGPROFESSIONELLE
LYSKRYDS TIL REGISTRERING AF STRESSNIVEAU
FORBEREDELSESARK TIL SAMTALE MED LEDER
UNDERVISERKORTET
UNDGÅELSE AF EKSKLUSIONSKULTUR
ÅBENT TEMPERATURMÅLER
RESSOURCER
RESSOURCEKORTET
MENTALISERINGSSVIGT OG EGENREFLEKSION
AT VÆRE ET FYRTÅRN
STORM FOR LEDELSE
SMÅ OG STORE KRISER
SPØRGSMÅL TIL FILMEN ”SMÅ OG STORE KRISER”
TEGN EN KRISE FRA DIT LIV
HVAD SKER DER INDE I DIT HOVED? OG HVAD TRIGGER DIG?
HÅNDTERING AF KRISER
TANKER, DER HJÆLPER OG TANKER, DER IKKE HJÆLPER
HVAD KAN MAN SIGE NÅR ANDRE HAR DET SVÆRT?
HVOR DET FØLES I KROPPEN NÅR JEG HAR OPLEVET EN KRISE
FØLELSER VED KRISER
ENGLEN
FLASH CARDS
FLASH CARDS – PSEUDOMENTALISERING
øvelser til INDSKOLINGEN
MENTALISERINGS-SVIGT
DEN TREDELTE HJERNE
SIKKERHED
MENTALISERING – 4 MODELLER (PLAKAT)
øvelser til mellemtrin og udskolingen
MENTALISERING – 6 MODELLER (PLAKAT)
øvelser til lærere
FYRTÅRN
LYSKRYDS
STORM MODELLEN OG ELEV-TJEK
historier til brug i undervisningen
FØRSTE DAG EFTER SOMMERFERIEN
MIKKEL EKSPLODERER